torsdag 27. mars 2014

Bibliotekar


Er bibliotekar et yrke for deg?
Ifølge en jobbtest på aftenposten passer jeg til å være bibliotekar, oversetter eller hjelpepleier. Jeg velger da å se litt nærmere på yrket bibliotekar, siden det sto først på listen til meg. Bibliotekarer hjelper kunder, søker i nettbaserte kilder, har ansvar for å være oppdatert på utgivelser av bøker og liknende, kjøper inn bøker, organiserer og rydder bokhyller og formidler informasjon.

Ifølge utdanning.no kan utdanning til bibliotekar fås på universiteter og høyskoler, og man må ha generell studiekompetanse eller realkompetanse for å komme inn. Årsstudium tar et år, bachelorgrad tar 3 år og mastergrad tar 5 år. For å kunne jobbe som bibliotekar må man normalt ha minimum bachelorgrad.


Dette er et bilde av Inderøy bibliotek, som jeg har tatt ved en tidligere anledning.

Ifølge NAV er det akkurat nå 18 ledige stillinger som bibliotekar. 18 stillinger virker ganske lite, selv om dette sikkert kan endre seg. Særlig virker det lite når vi sammenlikner med sykepleier, for eksempel, som har 1937 ledige stillinger. Jeg fant ingen ledige stillinger i nærheten av her jeg bor nå, så det er ikke garantert at man finner en ledig stilling der man helst ønsker det. Men akkurat hvor det finnes ledige stillinger kan vel da også variere med tiden. Lønnen varierer, men ut fra det jeg fant på utdanning.no er ca. 500000 kr i året.

Det som jeg tror er bra med yrket er at jeg synes jobben høres trivelig ut, og særlig hvis man ønsker å bli bibliotekar så får man jo jobbe med det man liker. Jobben virker jo også variert, og det kan jo være godt med litt variasjon i yrket, sånn at man ikke blir lei av å gjøre det samme hele tiden.
Noen utfordringer er at man bør kunne mye om bøker og forskjellige sjangre, og man må kunne å anbefale bøker etter den typen bøker kunden spør etter. Dette kan være vanskelig å få til dersom man ikke er interessert i så mange forskjellige typer bøker, hvis man for eksempel har en favorittsjanger som man leser hele tiden. Man bør også være utadvendt nok til å kunne gi god assistanse til kunder.

Så alt i alt tror jeg bibliotekar er et veldig bra yrke for de som er interessert, men ikke så lurt å velge for de som ikke liker bøker. Dessuten kan det jo være vanskelig å finne ledige stillinger, men hvis man har lyst så kan det være verdt å satse på det. For meg tror jeg det kan være en utfordring å få til å blant annet anbefale bøker til kunder og sånn, fordi det er flere typer bøker som jeg ikke leser så mye. Men ellers så virker yrket som en trivelig jobb. Kanskje det kan være noe for deg?

·         http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/bibliotekar
·         https://tjenester.nav.no/stillinger/forside

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar