torsdag 27. mars 2014

Kunstner


Hei folkens!

Om jobben
Jeg har valgt yrket kunstner, noe som jeg aldri har tenkt på å bli. Men ettersom jeg har lest litt om dette yrket, ble jeg mer interessert. Så nå skal jeg lære dere, hva jeg har lært.
Som kunstner produserer eller utøver du kunst av estetisk verdi. Det finnes mange ulike kunstformer.
Betegnelsen kunstner brukes oftest om malere, grafikere, tegnere, skulptører, fotografer eller filmkunstnere. Men også forfattere, dansere, skuespillere og musikere er kunstnere fordi de framfører eller tolker et kunstverk. Innen dette ville jeg helst ha blitt maler, fotograf eller skulptør.
Egenskaper
Det viktigste for en kunstner er å ha kunstneriske evner og veldig god estetisk form- og fargesans. Tålmodighet er også en viktig egenskap, noe som ikke er et problem.
Hvor jobber kunstnere?
De aller fleste kunstnere arbeider som selvstendig næringsdrivende i egne atelier eller i felleskap med andre kunstnere. Verkene selges via gallerier eller direkte fra kunstneren selv. Noen kunstnere er ansatt i skoleverket som lærere i forming og kunstfag. En kunstner kan også få i oppdrag å utføre et bestillingsverk fra bedrifter eller det offentlige.

Utdanning
Arbeid som kunstner krever ingen spesifikk utdanning. Det kan imidlertid være en fordel med utdanning innen kunst, og tilbud om dette finnes på alle utdanningsnivåer. Du velger hvilken kunstform du vil fordype deg i.
Opptakskrav
For å komme inn på universitet og høgskole kreves det generell studiekompetanse, eventuelt relevant erfaring og praksis. Det viktigste er likevel de kunstneriske evnene. Mange skoler praktiserer derfor opptaksprøver.

Lønn
Lønn vil avhenge av hvor mye kunstneren produserer og selger. Inntekten kan derfor variere mye. Det kan være vanskelig å slå gjennom som kunstner, derfor har mange kunstnere en jobb i tillegg.

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar