torsdag 27. mars 2014

Spilldesigner


På interessetesten vi tok endte jeg opp med å få tildelt en rekke matematiske yrker, men jeg er ikke fantastisk i matematikk, så jeg velger å skrive om yrket spilldesigner. En spilldesigner spesialiserer seg på å skape interaktive opplevelser. Det innebærer at spillet skal være balansert, forståelig og engasjerende for målgruppen. En spilldesigner må også kunne forstå og analysere andres spillopplevelse.

For å bli spilldesigner kan man ta en bachelor innen spilldesign, som man kan ta i blant annet USA, Australia eller England. De fleste som har tatt denne utdanning arbeider som systemutviklere og programmerere. Lønnen til spilldesignere varierer veldig fra arbeidsplass til arbeidsplass, og om hvor populært spillet eller spillene de har laget er.

Jeg har veldig lyst til å studere i utlandet, så å ta utdanningen i England eller USA virker veldig greit. En spilldesigner må også ha en stor interesse i spill, og må være kreativ. Jeg spiller veldig mye (kanskje litt for mye…) så interessen er der. Det er kanskje større etterspørsel for spilldesignere i andre land, for eksempel USA, som lager flere spill.

Opptakskravene til forskjellige skoler som underviser i spilldesign varierer. NITH krever generell studiespesialisering, mens Noroff krever fullført videregående eller tilsvarende. Hvis man skal ta utdanning innen spillprogrammering derimot trenger jeg å ta R1 matte. Det er ganske synd fordi, som sagt, jeg er ikke fantastisk i matte. 


Kilder: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/spilldesigner

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar