mandag 24. mars 2014

Biolog



I følge Aftenpostens yrkes-test så forteller mine egenskaper at jeg kanskje kan passe som en biolog. Biologi er læren om naturen og organismer, og bygger videre på deler av naturfag som vi har lært om tidligere både på barne-, ungdoms- og videregående skole. Biologer forsker på dyre- og planteliv både på laboratorier og ute i felt. Jeg har alltid likt naturfag, og jeg velger å ta biologi som privatist i to år på videregående så det blir interessant å lære om hvordan det er å være biolog. Jeg vet ellers ganske lite om hva et biologyrke innebærer, så det valgte jeg å finne ut litt mer om. 

 
Skal du bli en biolog så bør du ha litt interesse for livet på jorda, økosystem, mennesket og om klimaendringer. En biolog må ha kunnskap om tre viktige momenter.
ᵜOrganismenes bygning, funksjon og slektskap.
ᵜUtviklingen av nye livsformer.
ᵜSamspillet mellom organismene og miljøet, i hovedsak økologi.

Utdanningsløpet for å bli en biolog varierer for hvilken retning innenfor biologi man vil gå. Enkeltemner tar kun et semester, årsstudium tar ett år, bachelorgrad tar tre år, mastergrad tar fem år, og doktorgrad tar som regel tre år etter master. For å komme inn til biologistudiene så kreves det generell studiekompetanse og en realfagskombinasjon. Man må ikke ha gått biologi tidligere, men man må ha gått en eller annen form for realfag (kjemi, R-matte, fysikk eller biologi). De fleste spesialiserer seg innenfor ett bestemt område for eksempel økologi, botanikk eller genetikk, men man kan også gå en kombinasjon og lære litt om flere temaer.

De fleste utdannede biologene jobber som lektorer eller adjunkter i videregående opplæring, ifølge SSB var det 205 utdannede biologer som jobbet ved videregående skoler, som for eksempel realfagslærere. 137 biologer jobber i grunnskolen og 67 er avdelingsingeniører. Det er utrolig nok bare 87 biologer som jobber som forskere, botanikere og som biologer som forsker på organismer og genetikk osv.  I mitt tilfelle så er det i hvert fall både grunnskoler og videregående skoler man kan få arbeid gjennom.

Lønnen varierer ut i fra utdanningsnivå og arbeidsplass. Som forsker på en statlig institusjon ligger gjennomsnittslønna på 450.000-620.000. Har du tatt professorutdannelse så er lønna opp til 810.000 i gjennomsnitt. Er du realfagslærer så tjener man ca. 250 kroner i timen.

Jeg har lenge tenkt på å bli lærer, så det er jo en mulighet for meg å bli biologilærer. Det er mange veier å gå innenfor biologi, men jeg tror ikke at jeg passer innenfor forskeryrke.


Kilder:
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/biolog
http://www.ssb.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar