Jeg har valgt å skrive litt om yrket markedssjef. Etter å ha
undersøkt og tatt forskjellige tester på nett var det dette yrket som falt i
god smak for meg. Siden jeg er interessert i salg og økonomi er dette et yrke
som muligens vil passe meg og mine behov. Et stort pluss for meg er at lønnen
er høy.
Generell info
Markedsførere kartlegger og analyserer for å skaffe seg
kunnskap om det markedet de arbeider i, enten de skal selge en tjeneste, en
vare på forbrukermarkedet eller varer og tjenester til andre bedrifter og
organisasjoner. Jobber du med markedsføring, vil du være opptatt av å kartlegge
kundenes behov, utforme produkter, sette priser, gjøre produktet tilgjengelig,
informere gjennom reklame og utvikle kunderelasjoner.
Markedsføring handler om kommunikasjon, hvordan du som
bedrift kan nå ut til forbrukerne eller kundene på best mulig måte for å
videreformidle ett buskap. Det handler om å forstå kundenes behov for å
deretter kunne tilby dem produkter og tjenester som møter disse behovene som
samtidig skiller seg fra konkurrentenes tilbud. En markedsfører analyserer
markedet, lager markedsundersøkelser, planlegger, gjennomfører og følger opp
markedsaktivitetene i bedriften, lager markedsplaner, gjennomfører
profileringsarbeid, jobber med merkevarebygging og strategi.
Utdanning
De fleste norske høgskoler og universiteter, offentlige og
private, tilbyr utdanning innen markedsføring. Mange velger også å ta slike
studier i utlandet. Ikke alle markedsføringssjefer har markedsutdanning. Mange har
utdannet seg som økonomer, eller de har tatt relevante fag som psykologi og
pedagogikk. Som oftest har en markedssjef
en bachelor eller mastergrad innenfor sitt fagfelt.
Jobbmuligheter
I mars 2014
var det utlyst 31 ledige stillinger som markedssjef. En tredel av disse
stillingene var i Oslo, men resten av stillingene er jevnt fordelt over landet.
Lønn
Lønnen kan være varierende, men ifølge Statistisk
sentralbyrå (2012) er gjennomsnittslønnen
742 800 kroner per år.
Kilde: http://utdanning.no/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar