torsdag 27. mars 2014

Politi


I samfunnsfag i dag tok vi forskjellige ″jobbtester″ for å finne ut hvilke jobber vi passer til. Det hjalp ikke meg så veldig mye å ta disse testene, fordi jeg er ganske sikker på at jeg skal bli politi. På testene fikk jeg tannlege og feltarbeider. Ingen av disse yrkene frister så veldig og bli. Så i dette blogginnlegget skal jeg skrive lit om politi.
Politi er offentlige myndigheter som skal håndheve og opprettholde lov og orden og bekjempe kriminalitet. Betegnelsen ble tatt i bruk i Frankrike1700-tallet, og er avledet fra det greske ordet politeia, som betyr «borgerskap». Politiet har som regel monopol på bruk av makt (vold) mot statens innbyggere, dog i rettsstater underlagt lovgivning og juridisk kontroll

Politiets hovedoppgave er å sikre trygghet, lov og orden, deretter er det prioritert å forhindre og forebygge straffbare handlinger og etterforske lovbrudd (forseelser og forbrytelser). Den mest sentrale oppgaven er å beskytte liv og eiendom, og å opprettholde eller gjenopprette offentlig ro og orden. Politiet pågriper personer som mistenkes for lovbrudd, og holder disse i varetekt til mistanken er vurdert av domstolene

Vanlige arbeidsoppgaver for politibetjenten:
·         Ivareta loven ved pågripelser og nøye etterforskningsarbeid og bevisinnsamling
·         Fartskontroller og andre typer kontroller av biltrafikk (som alkoholtester)
·         Patruljering i bygater og boligstrøk
·         Utrykning når det skjer ulykker

Litt om jobben: Politiutdanningen i Norge er en treårig yrkesutdanning som gir en bachelorgrad. Du går første og siste året på skole, og andre året har du praksis i et politi- eller lensmannsdistrikt.

Man kan ikke ta utdanning i Kongsvinger, Stavern, Bodø og Oslo

Jeg er ikke sikker på hvor jeg vill bo enda, og politiyrket er ganske ″fleksibelt″ etter hvor man vil bo. Fordi det er politiansatte i hele Norge.

Etter det jeg oppfatter er det veldig mye bra med yrket og det er mindre kontortid en mange andre yrker, men igjen så er det noen ugunstige arbeidstider.
Gjennomsnittslønna til en politibetjent ligger på rund 500 000 til 600 000.

http://utdanning.no/sok#fq={!tag=ss_menu_1}ss_menu_1%3Aa_utdanningsmeny&fq={!tag=ss_menu_1%2Css_menu_2}ss_menu_2%3Auh&fq=sm_Level_hierarchy%3A%222%3EUniversitet%20og%20h%C3%B8gskole%3EBachelor%20og%20h%C3%B8gskolekandidat%22&q=politi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar