torsdag 27. mars 2014

Lege


Hei bloggen, jeg har lenge tenkt på legeyrket, og om det hadde passet meg. Derfor var det en perfekt anledning til å dykke lengre inn og finne ut informasjon om dette yrket da vi fikk det som samfunnsfagoppgave! J

Om yrket
Yrket går ut på å diagnosere pasienter, som betyr å finne ut hva som feiler pasienten. Jobben går også ut på å behandle pasientene. Det er du som har ansvaret for å behandle pasienten, og gi rette medisiner, så den blir frisk. Derfor er det viktig at du har gode medisinske kunnskaper, og god kontakt med mennesker.

Utdanning
Hvis man skal bli lege må man først gå studiespesialiserende med realfag og T-matte, da får man spesiell studiekompetanse. Så er det 6 år på universitet, da kan jeg gå NTNU i Trondheim siden det er det nærmeste universitetet som tilbyr legeutdanningen. Også for å bli en autorisert lege, må jeg bli jeg turnuslege i 1 og et halvt år. Da kan jeg skrive ut medisiner og resepter.

Arbeidsplasser
En lege kan jobbe på sykehus, klinikker, legekontorer, i private praksiser, humanitære organisasjoner, Forsvaret og innen medisinsk forskning, der de forsker på nye medisiner. Derfor er det mange muligheter for å få en allsidig jobb, selv med bare en utdanning.

Lønn
Leger ansatt i kommunal og fylkeskommunal virksomhet tjener gjennomsnittlig i 675 600 kroner året, mens årslønn for en lege i privat helse- og sosialtjeneste er 861 600 kroner. Så det er ganske stor forskjell på arbeid i offentlig og privat sektor.

Utfordringer
Utfordringer i legeyrket kan være at det er lange arbeidsdager, og i offentlig system er det lang ventetid for kunder å komme inn til legen og det kan skape en stressende hverdag. Legene må noen ganger kutte pausene i arbeidsdagen sin, og stress kan skape helseproblemer for legen. 

·         Kilder: utdanning.no og wikipedia.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar