torsdag 27. mars 2014

Interiørkonsulent


Hei alle sammen!

I det siste har jeg tenkt litt på min fremtidige jobb, og siden jeg har en ganske så stor interesse for interiør har jeg funnet ut at interiørkonsulent kanskje kan være jobben for meg.

Interiørkonsulenter innreder forskjellige typer lokaler og, alt fra private hjem til hotellrom og bedriftslokaler. Vanlige arbeidsoppgaver de har er å finne løsninger som passer godt i praksis, velge ut møbler farger og annet interiør, velge lyssetning og beregne kostnader og budsjett. Kundenes ønsker og behov er startet på prosessen. Deretter jobber man så å si hele døgnet med planlegginger, farger, materialer og produkter. Så setter du dette sammen og presenterer det for kunden. Til slutt drar man fysisk ut og finner farger og materialer.

For å bli en interiørkonsulent kan du gå to år på Norges Kreative Fagskole. Det krever generell studiekompetanse. Norges Kreative Fagskole ligger i Trondheim, Oslo og Bergen. Man kan også ta Skolens forkurs som er på fem dager. Eller så kan man gå design og håndverk i vg1, interiør og utstillingsdesign i vg2 og interiør vg3.

Interiørkonsulenter kan jobbe som selvstendig næringsdrivende, noe som de fleste gjør og i mindre konsulentbedrifter. De kan også jobbe i møbelbutikker, lampebutikker og liknende. Så jeg kan få jobb i en møbelbutikk, noe som de har mange plasser i Norge, eller jeg kan starte min egen bedrift.

Det er flere utfordringer i det å være en interiørkonsulent. Det er populært å utdanne seg som interiørkonsulent, så mange sliter med å få jobb. Det er også hard konkurranse i denne bransjen, så det er viktig å ha stå på vilje. Det kan være en utforing å være i det kreative hjørnet akkurat fra åtte til fire, kanskje kreativiteten kommer senere på kvelden.

De som jobber som interiørkonsulent tjener rundt 424 000 kr i året, varierer litt fra bedrift til bedrift, men 350 000 kr er en god begynnerlønn.
     
  
     
                                                                                                                        
Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar